A-vitamin - Kp kosttillskott vitamin A billigt online
Fri frakt ver 500kr
Bonusprodukter
Pong p alla dina kp
Valuta :
X

Shopping from a different country?

Please select your country to get the right currency!

Fri frakt ver 500kr Bonusprodukter Pong p alla dina kp
Kategorier

A-Vitamin

A-vitamin, även känt som retinol, är en fettlöslig vitamin som likt många andra vitaminer är livsviktig för oss människor. Bland annat behövs den för att vår syn skall fungera normalt, vår hud inte skall torkas ut och för att vårt immunsystem skall fungera som det ska. En brist på vitaminen är ovanlig i Sverige, men kan orsaka  torr hud, nedsatt immunförsvar och försämrad syn samt nattblindhet. Vet du med dig att du får i dig för lite vitamin A via kosten kan ett kosttillskott vara att rekommendera. Köp A-vitamin hos oss på Tillskottsbolaget!
Sortera efter
Yamamoto Nutrition Vitamin A, 90 caps
Ett högkoncentrerat, prisvärt & kvalitativt vitamin A tillskott från kvalitetsv...
79 kr
Kp!
Info

Vad är A-vitamin?

Vitamin A är ett annat namn för retinol som är ett fettlösligt ämne. Det är en vitamin och med andra ord ett livsviktigt näringsämne för oss människor. Bland annat behöver vi det för vår syn, hud och immunsystem. Tack vare dess antioxidativa egenskaper skyddar den kroppens celler mot oxidativ stress och skador orsakade av fria radikaler. Med andra ord är det ett livsviktigt näringsämne som har flera viktiga funktioner i vår kropp.
Det finns två olika former av vitaminet; retonoider och karatenoider. Båda formerna finns i flertalet livsmedel men även i kosttillskott. Retinoider (retinol) är den aktiva formen av vitaminet. Den är direkt tillgänglig för kroppen och kan alltså användas direkt vid intag. Karatenoider däremot behöver först omvandlas till retinol i levern, innan de kan användas av kroppen. Av denna anledningen fungerar karotenoider många gånger som ett provitamin, det vill säga att det kan omvandlas till vitaminet vid behov. Exempel på karotenoider är betakaroten och lutein.

Är retinol samma som vitamin A?

Retinol är en form av A-vitamin. Det är den aktiva formen och alltså den som kroppen direkt kan använda vid intag, till skillnad från karatenoider som även det är en form av A-vitamin. Ytterligare former som finns är till exempel retina och retinsyra som båda är relaterade till retinol. Tillsammans kallas dessa former för retinoider.
Vi hittar retinol I flertalet kosttillskott av vitamin A, men det finns även naturligt i vissa livsmedel. Främst hittar vi de i animaliska livsmedel så som ägg, mjölkprodukter och lever.

Vilka livsmedel innehåller vitamin A?

Vitamin A finns att tillgå i form av kosttillskott, då ofta i form av tabletter eller kapslar. Dessa innehåller en väldigt koncentrerad form av ämnet och bör tas med viss försiktighet. Vanligt är att en kapsel innehåller 1200mcg, vilket motsvarar cirka 150% av det dagliga rekommenderade intaget.
Men vitaminen finns även naturligt i flertalet olika livsmedel. Särskilt rika på A-vitamin är grönsaker så som morötter, spenat och grönkål, men även frukter så som aprikos, melon och mango. Utöver frukt och grönt hittar vi det bland annat i lever, mjölk och ägg. Med andra ord är det enkelt för oss människor att få i oss tillräckligt av vitaminen då majoriteten av dessa livsmedel är sådant vi äter på daglig basis!

Vad är A-vitamin bra för?

Vitamin A är en livsviktig vitamin för oss människor och ett näringsämne vi måste få i oss för att vi ska fungera som vi ska och må bra. Du kanske har hört att man får bra syn av morötter? Eller kort och gott att A-vitamin är bra för synen? Det är korrekt. Morötter innehåller mycket av vitaminen och den är bland annat viktigt för att vi ska bibehålla en bra syn i såväl ljus som mörker. Men till exempel behövs det även för att vårt immunförsvar ska fungera, för att vi ska växa och utvecklas och för våra ben samt skelett.
Ytterligare en intressant aspekt är cellutvecklingen i samband med en hälsosam nivå av detta vitamin i kroppen. Utan det kan våra celler i kroppen varken växa eller utvecklas. Forskning har visat på att det finns ett samband mellan ett ordentligt intag och en minskad risk för cancer. Forskning visar även på att vitaminen hjälper till vid läkning av sår. Har du en brist på vitamin A kan läkningstiden för ett sår på din kropp bli längre.
Även acne har visats kunna dämpas vid ett tillräckligt intag. Detta är varför du ofta kan hitta detta ämne på innehållsförteckningen till receptbelagda mediciner mot just acne.

Vad händer vid brist på A-vitamin?

I Sverige är det relativt ovanligt med brist på Vitamin A, då de flesta får i sig tillräckligt via kosten. Men symptomen för brist på vitaminen är bland annat känsliga ögon, sämre seende i mörker (nattblindhet), oren hy, sämre kvalitet på naglar och en nedsatt motståndskraft mot inflammationer.
Som sagt är det ovanligt att utveckla en brist på detta i Sverige, men det finns tillfällen du borde hålla lite extra koll på symptomen för brist och se över ditt intag. Först och främst är det under en graviditet, när vitaminen är extra viktig. Som tidigare nämnt behöver vi Vitamin A för att kunna utvecklas och växa, alltså är det väldigt viktigt för barnet att redan som foster få i sig en bra mängd. Planerar du en graviditet kan det vara fördelaktigt att redan då se över ditt intag, rådfråga en läkare och eventuellt komplettera med ett tillskott.
Vet du med dig att du inte äter en speciellt varierad och/eller balanserad kost, så finns det ofta också en risk att du inte får i dig den näringen du behöver, just på grund av en näringsfattig kost. Är du osäker på om du får i dig den mängd du behöver rekommenderar vi att du rådfrågar en läkare. Visar det sig att du har brist på det finns vi här med tillskott för dig!

Kan man äta för mycket vitamin A?

Tro det eller ej, men ja, du kan få i dig för mycket Vitamin A. Det har en rad positiva effekter, men kan i fel dos få precis motsatt effekt. Får du i dig för mycket retinol, speciellt i form av tillskott, kan du uppleva biverkningar så som illamående och kräkningar men även huvudvärk, benskörhet och håravfall
I rätt mängd är det bra för ben och skelett, men i en för hög dos kan det bli skadligt och istället börja bryta ned ditt skelett. Likaväl under en graviditet när vitaminen är viktig kan man även få i sig för mycket av den. Då kan det istället orsaka skador på såväl fostret som den gravida.
Av just denna anledningen är det oerhört viktigt att du inte intar ett tillskott innan du vet att du har en brist. Som sagt är det ovanligt i Sverige att utveckla en brist och så länge du äter en varierad, balanserad och hälsosam kost är risken låg att du drabbas.

När ska man ta vitamin A?

Som tidigare nämnt är det i Sverige väldigt ovanligt att utveckla en brist på A-vitamin. Så länge du äter en varierad, balanserad och näringsrik kost får du utan problem i dig tillräckliga halter. Men det finns vissa situationer och personer där ett kosttillskott kan vara bra. Det finns till exempel de som är kliniskt diagnostiserade med en brist på just vitamin A, och det finns de som tar en eller flera mediciner och av den anledningen behöver tillsätta extra då absorptionen kan påverkas.
Vid brist på vitaminet kan du uppleva allt från hudproblem så som torr hud, nedsatt immunförsvar och torra ögon. Den allra främsta konsekvensen av en brist är att synen blir nedsatt, och då framförallt nattblindheten. Om du misstänker att du inte får i dig tillräckligt med A-vitamin bör du kontakta en läkare.