Krom - Kp vitaminer, mineraler och kosttillskott billigt online
Fri frakt ver 500kr
Bonusprodukter
Pong p alla dina kp
Valuta :
X

Shopping from a different country?

Please select your country to get the right currency!

Fri frakt ver 500kr Bonusprodukter Pong p alla dina kp
Kategorier

Krom

Krom är ett grundämne och en livsviktig mineral för vår kropp, trots att den behövs i ytterst små mängder. Bland annat har den en stor påverkan på vävnadernas förmåga att ta upp kolhydrater, men även att hålla blodsockret på en jämn nivå. Av just denna anledning är det ett populärt tillskott för den som vill minska sitt sötsug och gå ner i vikt. Även hårt tränande individer som vill öka i muskelmassa samt minska i fettpro-cent intar ofta ett tillskott av just krom! Hos oss på Tillskottsbolaget hittar du flertalet olika tillskott med just krom.
Sortera efter
Swedish Supplements Chromium, 90 caps
20
Minska sötsuget med tillskott av krom!
79 kr (99 kr)
Kp!
Info
Star Nutrition Chromium, 90 caps
Chromium är ett renodlat kromtillskott från Star Nutrition. Krom är populä...
79 kr
Kp!
Info

Vad är krom?

Krom är ett grundämne som finns naturligt i såväl vatten som luft och jord. Det är ett av våra vanligaste grundämnen och deltar i kroppens omsättning av glukos (kolhydrater). Genom att hålla vårt glukosupptag på en jämn, bra nivå kan även vårt blodsocker ligga på en jämnare, bättre nivå. Omsättningen av glukos går hand i hand med våra blodsockernivåer. Så genom att hålla blodsockret på en jämnare nivå kan vi även minska vårt sötsug.
Det är många gånger just sötsuget, och småätandet, som i många fall bidrar till en ofrivillig viktuppgång. Är våra blodsockernivåer för låga ökar nämligen vårt sötsug. Av denna anledningen är detta ett vanligt kosttillskott för personer som upplever sitt sötsug problematiskt.
Även personer som upplever ett problem med hungern och suget, som tillexempel vill äta mindre för att på så sätt gå ner i vikt, kan ha en fördel av ett tillskott av krom.

Vad är krom bra för i kroppen?

Krom är ett av de näringsämnen som har en påverkan på blodsockernivån. Detta gör det genom att förbättra din insulinkänslighet i cellerna. På så sätt kan din kropp använda insulinet effektivt, något som många gånger är väldigt fördelaktigt, inte minst för dig med insulinresistens.
Det är även ett av de näringsämnen som minskar sötsuget såväl som förbättrar humöret. Genom att öka produktionen av den viktiga signalsubstansen serotonin påverkas ditt humör positivt, såväl som aptiten och sömnen.
Inte nog med det, krom bidrar även till att förbättra hjärthälsan. Detta genom att reducera oxidativ stress och därmed risken för hjärtsjukdomar.
Med andra ord är detta en oerhört viktig mineral som vi måste få i oss tillräckligt av för att må bra. Det är dock viktigt att vara medveten om och komma ihåg att det kan vara rent av skadligt för din kropp att få i sig för höga halter av detta näringsämne. Se därför till att du inte överstiger den rekommenderade dagliga dosen.

Vad är kromtabletter bra för?

Har du en varierad, balanserad och hälsosam kosthållning får du med största sannolikhet i dig tillräckligt med krom och har inget behov av att komplettera med ett kosttillskott. Om du däremot tränar hårt, vill minska ditt sötsug eller förbättra din blodsockerkontroll kan ett tillskott vara ett bra komplement.
Den främsta anledningen att ta ett kromtillskott är en önskan om att minska sitt sockersug och många gånger även sin aptit. Du kanske går på diet, bantar eller av annan anledning önskar minska ner på ditt intag av socker. Då kan ett sådant tillskott vara fördelaktigt!
Ett annat tillfälle är om du är hårt tränande och tränar med målet att öka förbränningen såväl som muskeluppbyggnaden. Då kan ett tillskott vara att rekommendera då det kan boosta såväl din fettförbränning som muskelmassa.
Viktigt är dock att komma ihåg att inget kosttillskott bör ersätta en hälsosam kosthållning och aktiv livsstil.

Vad ska man äta för att få i sig krom?

Likt majoriteten av alla vitaminer och mineraler finns krom naturligt i flertalet olika livsmedel. Några exempel på livsmedel som är bra källor till mineralen är till exempel skaldjur så som musslor och ostron, tonfisk, fullkorn, baljväxter, kött, nötter och äggula.
Bra att veta är att vid raffinering av livsmedel förstörs upp till 80% av detta innehåll. Enligt en undersökning var krominnehållet i en diet rekommenderad av en dietist för lågt i hela 20 av 22 fall. Det är alltså viktigt att du ser över din kosthållning, äter varierat och ser till att varje dag få i dig en källa till krom. Detta för att din kropp ska fungera som den ska och du ska må bra!

Hur mycket krom kan man ta per dag?

Ett rekommenderat dagligt intag av krom för en vuxen person är 50 mcg. Det uppskattade tillräckliga intaget per dag är 25 mcg för kvinnor och 35 mcg för män. De flesta kost-tillskotten av krom innehåller dock ofta betydligt mycket mer än så.
Den vanligaste dosen i ett enskilt kosttillskott av enbart krom är 200mcg, dvs hela 500% av det rekommenderade dagliga intaget. Vid viktminskning rekommenderas 200-400 mcg per dag, lika så för hård träning och bodybuilding där du vill skynda på fettför-bränningen samt uppbygganden av muskelmassa.

När på dagen ska man ta krom?

Utbudet av kromtillskott är idag stort, och beroende på produkt ser rekommendationerna kring användande och dosering olika ut. Viktigt är därför att alltid läsa och följa tillverkarens doseringsanvisningar. Det finns dock en del generella rekommendationer:
Krom behöver inta intas på en specifik tidpunkt utan kan tas när än på dagen det passar dig. Det finns vissa som menar på att det kan vara fördelaktigt att ta det i samband med en kolhydratsrik måltid, speciellt om du tar det för att kontrollera blodsockret och minska sötsuget.

Kan man få i sig för mycket krom?

Som tidigare nämnt är krom ett viktigt näringsämne för oss och en mineral som behövs för att vi såväl ska må bra som fungera som vi ska. Men trots det kan det bli för mycket! Faktum är att ett alldeles för högt intag kan bli rentav giftigt för oss.
Om du under en längre tid får i dig för höga doser kan dina organ ta skada. Risken att drabbas av cancer kan även öka. Observera att detta är vid extremt höga doser under en längre tid.
Av denna anledningen bör du alltid följa tillverkarens rekommendationer vid intag av ett tillskott. Överskrid inta den dagliga rekommenderade dosen och se till att du har koll på ditt totala intag.

Hur mycket krom mot sötsug?

Ett av de absolut vanligaste symptomen vid krombrist är ett ökat sug efter socker. Och av just den anledningen har det blivit ett populärt kosttillskott att inta just för att minska sötsuget. Men hur mycket ska man ta då? Jo, det rekommenderade dagliga intaget för en vuxen person är 50mcg, men rekommendationerna vid viktminskning ser något annorlunda ut. För en person som vill ta krom i syfte att gå ned i vikt och minska sötsuget, skynda på förbränningen och bygga muskelmassa rekommenderas hela 200-400 mcg per dag. Det vill säga 500 - 1000% av den generella rekommendationen.
Precis som med alla andra kosttillskott bör du alltid rådfråga din läkare innan du påbörjar supplementering med krom.

Vad har man brist på om man är sötsugen?

Många idag har problem med ett ökat sötsug, något som många gånger sätter käppar i hjulet inte minst vid önskan om viktnedgång. Många gånger är det flera orsaker som ligger bakom det ökade sockersuget, men vanligt är att det beror på en brist på ett eller flera näringsämnen. Det finns nämligen flera näringsämnen som är en viktig del i regleringen av blodsockernivåerna i kroppen och därmed även sötsuget.
Ett av dessa är krom. Det bidrar bland annat med att öka insulinkänsligheten i cellerna, och kan därmed även minska ett sötsug. Att inta ett tillskott av detta ämne kan absolut ha en viss positiv effekt på sockersuget, men det är inte alltid just ett specifikt ämne som är anledningen till det ökade suget. Så se över din kosthållning och rådfråga en läkare eller dietist innan du påbörjar supplementering.

Vilka är i riskgrupp för att få brist på krom?

Likt de flesta andra mineralerna finns det vissa grupper som anses vara i riskgrupp för att få brist på, i detta fallet, krom. Med andra ord så löper vissa personer en större risk för att få brist på mineralen. Riskgrupperna för krombrist är:
- Hårt tränande personer
- Äldre personer
- Diabetiker
- Gravida & ammande
- Stressade & bantande personer
De kanske mest intressanta riskgrupperna att analysera vidare är hårt tränande personer. Det har visats att krom utsöndras i högre koncentrationer vid hård träning och stress eller intag av mycket snabba kolhydrater. Löpare till exempel utsöndrar dubbelt så mycket under dagar då de tränar jämfört med dagar då de inte tränar.