Veganska Gainers - Kp Gainers frn Tillskottsbolaget.se
Fri frakt ver 500kr
Bonusprodukter
Pong p alla dina kp
Valuta :
X

Shopping from a different country?

Please select your country to get the right currency!

Fri frakt ver 500kr Bonusprodukter Pong p alla dina kp
Kategorier

Veganska Gainers

Tränar du med målet att gå upp i vikt har du med största sannolikhet hört talas om Gainers. Detta är ett energirikt kosttillskott som hjälper dig gå upp i vikt, men somdessvärre många gånger också innehåller en stor del vassleprotein (mjölk), något som kan bli problematiskt för dig som äter en vegansk kost. Trots att de är få så finns det de som är helt fria från animaliska ingredienser. Här har vi samlat samtliga muskelbyggande gainers, som alla innehåller mycket sål protein som kolhydrater, men trots det endast består av växtbaserade ingredienser! Hos oss på Tillskottsbolaget hittar ett brett utbud av veganska gainer!

Sortera efter
Fairing Vegan Meal (Gainer), 1400 g
Vegan meal passar lika bra som frukost , mellanmål eller som återhämtning efter tr&...
249 kr
Green Nutrition Green Gainer, 2000 g
Vegetarisk gainer för dig som vill gå upp i vikt & bygga muskler. Innehåller he...
369 kr

Vad är en gainer?

Under träning utsätts kroppen för påfrestning i form av yttre belastning och detta leder till skador i muskelvävnaden. Det kan låta dramatiskt men det är precis vad som sker under bland annat styrketräning. Vi bryter ned musklerna genom att utsätta de för stress och kroppen svarar senare på detta genom att återuppbygga och anpassa sig. Under förutsättning att vi möjliggör detta, det vill säga, genom att tillåta kroppen tid för återhämtning och även säkerställa att den har tillräckligt med näring att tillgå för att återhämtningen ska ske så effektivt som möjligt. Det senare kan en gainer tveklöst hjälpa oss med! En gainer är alltså ett kosttillskott i pulverform som till största del består av kolhydrater och protein. Sammansättningen av högkvalitativt protein och stora mängder lättabsorberade kolhydrater är vad som ger kosttillskottet dess status av att vara ett självklart tillskott bland seriösa kroppsbyggare. En gainer direkt efter träning kommer inte bara att kompensera för den muskelnedbrytning som inletts under själva träningspasset utan också förse kroppen med näring som den kan ha nytta av en tid framåt.

Vad är en vegansk gainer?

En gainer är alltså ett energirikt kosttillskott i pulverform som består av stora mängder kolhydrater samt protein. En produkt för dig som vill gå upp i vikt, men inte alltid något för dig som är vegan.
Som tur är finns det idag flertalet varianter på marknaden, som allt är helt fria från just animaliska ingredienser. I dessa hittar du precis som i den klassiska varianten; kolhydrater och protein. Proteinkällan är ofta ett proteinpulver beståendes av vassle (mjölk), vilket gör produkten problematisk för en vegan. Till skillnad från den klassiska varianten består dessa därför av ett växtbaserat proteinpulver! Utöver det är det sällan några större skillnader. Med andra ord kan även du som äter en växtbaserad kost ta del av en gainers många förde-lar vid muskeluppbyggnad & önskad viktuppgång.
Skillnaden mellan en ”vanlig” gainer, det vill säga en gainer innehållandes mjölk, och en vegansk, är källan till protein som används. I en växtbaserad variant används en annan proteinkälla, där ärta, soja och ris hör till de vanligaste. Alla dess är oerhört rika på protein och finns dessutom att köpa i form av rent proteinpulver, om du föredrar det.

Varför tar man gainer?

De främsta anledningarna till att inta en gainer är viktuppgång, ökad muskelmassa och / eller förbättrad återhämtning. Den gemensamma nämnaren till alla dessa tre är behovet av kolhydrater! Det är av den enkla anledningen som kolhydrater har en så stor del i just denna typen av produkter.
De intas främst av personer som har svårt att gå upp i vikt. Med hjälp av en så kalorität produkt kan du på en smidigt sätt öka ditt dagliga energiintag ,lättare hamna på ett kalori-överskott och på så sätt lättare gå upp i vikt. Viktigt att komma i håg är dock att detta inte är ett måste för att gå upp i vikt, det är ett kosttillskott och inget vår kropp måste ha. Dock kan det vara ett smidigt och kostnadseffektivt tillskott att inta utöver den dagliga kosten!
Dock finns det fler syften med att inta en gainer än att man vill gå upp i vikt. De består som tidigare nämnt främst av protein och kolhydrater. Proteinet optimerar vår muskeluppbyggnad medan kolhydraterna fyller upp musklernas energidepåer snabbt och ordentligt! Såväl protein som kolhydrater är livsnödvändiga näringsämnen för oss människor, och inte minst viktiga för dig som är fysiskt aktiv och vill bygga och/eller bibehålla muskelmassa. De kan till exempel intas som ett näringsrikt mellanmål efter hårda träningspass, eller mellan måltider.
En myt som finns kring dessa typer av tillskott är att de endast kan intas efter styrketräning. Detta stämmer inte! De innehåller som sagt främst kolhydrater och protein, två näringsämnen som finns i majoriteten av alla livsmedel vi äter och är viktiga för oss alla, oavsett träningsform. Du kan alltså blanda en shake såväl efter ett konditionspass som ett styrketräningspass.

Vad innehåller en vegansk gainer?

Även om olika leverantörer erbjuder varierande innehåll skiljer sig inte näringsvärdet särskilt markant åt. En klassisk gainer brukar ligga någonstans runt 400 kalorier per servering, oavsett om den innehåller animaliska ingredienser eller ej. Övervägande del av dessa kalo-rier utgörs av snabba kolhydrater, oftast i form av maltodextrin. Vanligast är att des-sa kolhydrater ackompanjeras av ett vegansk proteinpulver i form av ärtproteinisolat eller sojaproteinisolat, som drar ett stort lass när det kommer till muskeluppbyggnad.
En typisk produkt, oavsett tillverkare, innehåller i regel cirka 400 kalorier fördelade på 60-70 gram kolhydrater, 25 gram protein och en mindre mängd fett. Kreatin är också en vanligt förekommande ingrediens tack vare sin väldokumenterade prestationshöjande ef-fekt.

Är veganskt protein bra?

För bara en kort tid sedan var utbudet vad gäller veganska proteinkällor, såväl i matbutiken som kosttillskottsbutiken, mycket begränsat. Idag ser det annorlunda ut! Idag finns det ett brett utbud av vegamskt protein, allt från bacon, färs och schnitzel, till proteinpulver.
Tre av de populäraste källorna när det kommer till kosttillskott är ärta, ris och soja. Kollar vi på ärta innehåller ett ärtproteinisolat ofta runt 80g protein per 100g, precis som ett vanligt vassleprotein gjort på mjölk. Likaså gäller de gjorda på soja och ris. Inte nog med att proteinhalten är hög, de smakar många gånger faktiskt riktigt bra, tro det eller ej. Har du svårt för de klassiska pulvren som många gånger blir väldigt söta i smaken? Då kan detta vara ett alternativ för dig!
Med andra ord är vegamskt protein bra, sett till flera aspekter.

Hur många gånger ska man dricka gainer?

Frågan kring hur många gånger om dagen man ska dricka en gainer är svår att svara på då det beror på flertalet faktorer. Bland annat beror det på Dig, din vikt, livsstil, matvanor, mål med träningen etc.
En annan faktor som spelar in är givetvis produkten. Det finns idag ett oerhört brett utbud av denna typen av produkter, vissa är väldigt lika till innehållet, energimängden etc, medan vissa skiljer sig. Det finns till exempel en del som innehåller ca. 300 - 400 kcal per rekommenderad servering, medan vissa innehåller över 1000 kcal per dess rekommenderade servering. På samtliga produkter finns det även angivit rekommenderat dagligt intag. På ma-joriteten av de brukar 1-2 portioner om dagen rekommenderas, en mellan två måltider och en efter avslutat träningspass.

När ska man ta gainer?

När man ska ta sin gainer varierar även de beroende på målsättning, med mera. Men van-ligt, och även rekommenderat, är att dricka den efter avslutat träningspass. Varför då? Jo, för att du ska optimera din återhämtning till max bör du dricka den inom 30 minuter efter att du avslutat ditt träningspass.
Då dessa produkter har en så pass hög energimängd som de har innebär de att det ofta är ganska mycket pulver, många gånger betydligt mer än i en klassisk proteinshake med ärt- eller sojaprotein. Därför kan det ibland kännas för mäktigt att dricka en hel servering direkt efter träningen. Det du då kan göra är att dela upp serveringen i två och sprida ut, på så sätt blir det inte lika mycket på samma gång och lättare för dig att få ner.
Har du en hög energiomsättning och tränar med målet att öka i muskelmassa kan du ta en portion efter du tränat och ytterligare en till senare på dagen. På så sätt säkerställer du att din kropp alltid är fylld med såväl kolhydrater som protein.