Beta-Alanin - Köp Beta alanin från Tillskottsbolaget.se

Beta-Alanin

Beta-alanin är en icke-essentiell aminosyra. Aminosyror är proteiners själva byggstenar och de som hör till kategorin icke-essentiella är sådana som kroppen kan syntetisera själv och därmed inte måste tillföras via kosten.
Beta-alanin är, inte utan anledning, en vanligt förekommande ingrediens i PWO:s (Pre Workout). Detta då det har visat sig kunna öka prestationsförmågan hos idrottsmän av olika slag, allt från cykelentusiaster till styrketränande. I huvudsak verkar beta-alanin genom att öka produktionen av karnosin, vilket är en dipeptid som förekommer i stor utsträckning i muskel- och hjärnvävnad.


Köp b
eta-alanin hos Tillskottsbolaget
Vetenskaplig evidens säger alltså att du med stor sannolikhet kommer att kunna prestera på en högre nivå, åtminstone vid högintensiv träning som varar under en begränsad tid, om du intar ett tillskott med beta-alanin eftersom det fördröjer känslorna av fysisk utmattning. Man har även bland äldre observerat allmänt förbättrad fysisk funktion vid supplementering med beta-alanin.

Vad är beta-alanin?
Beta-alanin är en icke-essentiell aminosyra som i kroppen omvandlas, tillsammans med histidin, till karnosin. Karnosin bildas både i våra muskler och vår hjärna, men man tror att ungefär 99% av allt karnosin återfinns i muskelvävnaden. Att en förhöjd produktion av nämnda dipeptid skulle kunna vara fördelaktig i samband med fysisk aktivitet är med andra ord inte särskilt långsökt. Även om det gynnar styrketräning och muskeluthållighet har en övergripande mängd studier gjorts på cyklister. Det är också här man har kunnat se de tydligaste positiva effekterna av förhöjda karnosinnivåer.

Karnosin
Övervägande del karnosin lagras i huvudsak i de snabba typ II-fibrerna. För att beta-alanin i kombination med histidin ska kunna öka nivåerna av karnosin i muskelvävnaden krävs dock också ett enzym som kallas karnosinsyntas.
En förhöjd nivå av karnosin i muskulaturen motverkar en sur miljö, det vill säga bidrar till att upprätthålla ett normalt pH-värde i blodet (under fysisk aktivitet sjunker blodets pH-värde). Att hålla blodets pH i homeostas, vilket i praktiken betyder att man upprätthåller en konstant miljö som är förenlig med normal funktion, är en grundförutsättning för att vi ska kunna uppnå maximal arbetskapacitet. En sur miljö i muskulaturen, å andra sidan, kan leda till försämrad prestationsförmåga genom att störa bland annat muskelkontraktioner.

Karnosinets positiva inverkan på muskelkapacitet gäller i huvudsak vid högintensiv träning som inte pågår under längre tid än tio minuter. Tillskott med beta-alanin gör dig antagligen inte starkare, dock, inte på egen hand. Det är snarare dess förmåga att kunna öka kapaciteten och uthålligheten vid högre träningsvolym genom att motverka trötthet som gör det så intressant. Även bland äldre personer har studier kunnat påvisa en förhöjd tröskeln vad gäller muskelutmattning.
Värt att nämna är också att karnosin fungerar som en antioxidant, vilket innebär att det kan minska oxidativ stress.

Beta-alanin är, i likhet med koffein och kreatin, en vanligt förekommande ingrediens i PWO:s. Detta är en förkortning för Pre Workout och du kan läsa mer om detta prestationshöjande tillskott här.  

Finns det några kända biverkningar?
Tillskott med beta-alanin är mycket populärt bland atleter, inte bara tack vare dess dokumenterat positiva effekt på karnosin och sedermera muskelkapacitet, utan ocskå tack vare den uppiggande känsla många upplever i samband med beta-alaninets välkända stickningar i huden. Samtidigt är det just denna stickande känsla, vars medicinska term är parestesier och som vanligtvis uppstår i ansikte och fingrar, som av vissa upplevs som obehaglig. 
Det här är den enda allmänt kända sidoeffekten och den är av allt att döma harmlös. Denna effekt sätter in ungefär 15 minuter efter intag av beta-alanin och håller vanligtvis i sig någonstans omkring 30 minuter.
Personer som finner dessa stickningar och milda domningar obehagliga gör klokast i att välja en PWO där man har uteslutit beta-alanin.
 
När och hur mycket bör man ta?
I likhet med kreatin krävs en uppladdningsfas i syfte att maximera karnosinnivåerna. Till skillnad från kreatin tar detta dock flera veckor i anspråk istället för endast en vecka. Supplementeringen i sig kan se lite olika ut beroende på individ men dagliga doser någonstans omkring 4-6 gram under loppet av fyra veckor har visat sig kunna höja karnosinnivåerna med 60% och uppemot 80% på tio veckor. Detta utspritt över dagen med ett par timmars mellanrum. Notera att de högsta nivåerna uppstår i blodet inom en timme efter intag.
Efter uppladdningsfasen kan du gå ned till en underhållsdos i syfte att upprätthålla de förhöjda nivåerna av karnosin i muskulaturen. Om vi återigen jämför med kreatin, som mycket snabbt går ur kroppen så snart supplementering upphör, sjunker nivåerna av karnosin med endast 2-4% per vecka.

 

Läs mer
Star Nutrition Beta-Alanine, 320 g
Beta-alanine reducerar mjölksyraansamlingar i musklerna under träning och ökar d...
139 kr
BiotechUSA Beta Alanine, 90 caps
34
Beta-Alanin från BioTechUSA hjälper dig att uppnå din max kapacitet under ditt tr&#...
119 kr (179 kr)
Fairing Beta Alanine, 400 g
100% rent Beta-Alanin för hård och långvarig träning vid höga belastningar.
319 kr
Swedish Supplements Beta-Alanine, 120 caps
En av de mest uppskattade PWO-substanserna, i renodlad och lättdoserad kapselform!
249 kr

Köp nu. Betala senare med Klarna.