Citrullin - Klassisk och effektiv prestationshöjare - Tillskottsbolaget
Citrullin

Citrulin är ett ämne som är mycket intressant för den som ägnar sig åt hård träning i allmänhet och styrketräning i synnerhet. Det är en icke-essentiell aminosyra, vilket betyder att kroppen kan syntetisera den på egen hand, till skillnad från essentiella aminosyror som kontinuerligt måste tillföras utifrån. Den fyller många funktioner i kroppen och inte minst vad gäller dess inverkan på det vi känner som “muskeltryck” eller “muskelpump” och musklernas förmåga att utföra arbete under en längre tid.

Köp citrullin hos Tillskottsbolaget

Citrullin ingår ofta i PWO:s (en förkortning för Pre Workout), vilket är prestationshöjande drycker med varierande sammansättning men som alla har samma mål: att öka ditt fokus och din styrka innan träning samt minska muskeltröttheten. Läs mer om PWO här.
Citrullin finns dock att tillgå också som enskilt tillskott, det kallas då enbart L-citrullin eller citrullin malat (om det är bundet till malat), eller tillsammans med andra ingredienser som till exempel arginin. Arginin, som du kan läsa mer om här, är en essentiell aminosyra med en rad hälsofördelar och muskelbyggande egenskaper.


Vad är L-citrullin?

Det talas ofta om aminosyror i generella ordalag och man glömmer lätt bort att särskilja de olika komponenterna och dess respektive egenskaper och funktioner. Detta är synd, särskilt som supplementering med enskilda aminosyror kan vara just det som tar din träning, och resultaten av densamma, till nästa nivå. L-citrullin är ett exempel på en aminosyra som ofta får oförtjänt lite uppmärksamhet. Själva namnet kommer från latinets citrullus som betyder vattenmelon och det var just därifrån som ämnet först isolerades.

Citrullin omsätts i kroppen till arginin och senare kväveoxid. Kväveoxid, NO, är en gas som är viktig för bland annat immunförsvaret, nervsystemet och, inte minst, blodcirkulationen. Kväveoxid medverkar bland annat i vasodilatation, vilket är en process där kroppens blodkärl dilaterar (slappnar av och vidgar sig) och därmed understödjer transporten av både blod och syre till de arbetande musklerna. Detta ökade syre- och blödflöde är av yttersta vikt för att du ska kunna prestera på på ditt absoluta max och för att återhämtningen efter träning ska kunna ske så snabbt och effektivt som möjligt.

Citrullin ingår också i kroppens förbränningsprocess som kallas citronsyracykeln (eller Krebscykel eller trikarboxylsyracykeln). Detta är en serie biokemiska reaktioner där cellerna utvinner användbar energi ur olika näringsämnen, även kallat cellandning. Det är även här citrullin omvandlas till arginin och i nästa steg ökar produktionen av kväveoxid.


L-citrullin eller cutrullin-malat?

Citrullin återfinns på marknaden i olika former, antingen enskilda tillskott med citrullin i form av L-citrullin och citrullin-malat, men det utgör också en vanligt förekommande ingrediens i PWO:s, drycker som intas strax innan träning i syfte att öka prestationsförmågan och höja utmattningströskeln. Det är många tillverkare som väljer att kombinera L-citrullin med malat, vilket är en saltförening som används i syfte att stabilisera formulan och därmed optimera effekten. Denna stabilisator underlättar kroppens förmåga att ta upp citrullinet så snabbt som möjligt under de olika kemiska processerna som verkar för att bryta ned det.
Oavsett om du väljer ett rent tillskott eller intar ditt citrullin i form av något slags prestationshöjare kommer du med största sannolikhet kunna träna både längre och tyngre och skjuta både muskeltrötthet och mjölksyra lite grann på framtiden. Även muskeltrycket, eller “pumpet”, som ofta kommer på köpet är ett inslag som är mycket uppskattat av många.




När och hur mycket bör man ta?

I likhet med många andra tillskott av aminosyror, antingen i enskild form eller sammansättningar såsom EAA (Essential Amino Acids) eller BCAA (Branched-chain Amino Acids), intar du ditt citrullintillskott med fördel på fastande mage. Detta då föda kan bromsa och försvåra kroppens upptag av aminosyran och därmed förlänga den tid det tar för effekten att kicka in.
Vanligast är att tillskottet tas i samband med träning med tanke på dess positiva inverkan på energinivåerna och muskelkapaciteten, men det tycks även ha god effekt innan sömn. Det kan med andra ord vara värt att fördela sitt intag på åtminstone två doseringstillfällen per dag.

För att undvika över- eller underdosering bör du följa tillverkarens föreskrifter, men generellt utgörs en rekommenderad dos av cirka 1-3 gram innan träning och/eller innan sänggående för att uppnå goda resultat. Vissa har också funnit det fördelaktigt att sprida ut intaget i samband med träning, med en dos innan och en dos efter passet. Testa dig fram och se vad som passar bäst för dig.

Läs mer
Star Nutrition Citrullin Malate, 240g
Citrullin Malate - Klassisk och effektiv prestationshöjare bestående av 98% citrullinmal...
199 kr
BioTechUSA Citrulline Malate, 90 caps
L-Citrullin kapslar från BioTechUSA för muskeluppbyggnad och extra pump.
179 kr

Köp nu. Betala senare med Klarna.