Veganska Mltidsersttare - Mltidsersttare - Kosttillskott &
Fri frakt över 500kr
Bonusprodukter
Poäng på alla dina köp
Valuta:
X

Shopping from a different country?

Please select your country to get the right currency!

Fri frakt över 500kr! Bonusprodukter! Poäng på alla dina köp
Kategorier

Veganska Måltidsersättare

En vegansk måltidsersättare är perfekt för dig som vill gå ned i vikt och/eller bryta ohälsosamma matvanor, men har svårt att få ihop dagens alla måltider. Fördelen med en vegansk måltidsersättare är att även du som äter en växtbaserad kost kan avnjuta de! Genom att ersätta en eller två måltider om dagen med detta behöver du inte oroa dig över varken näringsinnehåll, kalorimängd eller eventuella animaliska ingredienser. Blanda pulvret med vatten och du har en komplett måltid på bara några sekunder!
Fairing Vegan Meal (Gainer), 1400 g
20
Vegan meal passar lika bra som frukost , mellanmål eller som återhämtning efter tr&...
199 kr (249 kr)

Vad är en måltidsersättare?

Precis som namnet antyder är måltidsersättare avsedda för att ersätta en eller flera vanliga måltider. Syftet med detta är i huvudsak viktminskning eller viktkontroll och detta under en begränsad tidsperiod. De kan till exempel användas som hjälpmedel för att kick-starka en diet eller upprätthålla önskad vikt och de kommer förpackade i olika former, allt från pulver, bars och soppor till färdiga drycker. Alla har de gemensamt att de ur kalori- och näringssynpunkt är anpassade för att ge dig bästa tänkbara förutsättningar att lyckas med dieten på ett säkert och effektivt sätt.
En grundförutsättning för att gå ned i vikt är att vi ligger på ett kaloriunderskott. Detta kan dock vara väldigt tufft med tanke på att hungern inte sällan gör sig påmind, för att inte nämna sötsuget. I synnerhet det senare är ofta ett resultat av att vår kost är undermålig, att vi brister i vissa näringsämnen och därmed upplever oss energilösa och omotiverade. Vi faller då för frestelsen att tillföra snabb energi, ofta i form av socker, och finner oss därefter på ruta ett igen. Detta är dock inte fallet med måltidsersättare då de är noga sammansatta vad gäller vitaminer, mineraler, fibrer och ofta en hög andel protein, vilket håller oss mätta och belåtna längre.
I synnerhet protein verkar aptitreglerande, så en produkt med särskilt fokus på protein kan vara ett alternativ för dig som kämpar med (ofta inbillad) hunger. I vissa varianter återfinns även nyttigt fett i form av fiskolja som har en rad hälsofrämjande egenskaper.
Sammanfattningsvis är de alltså både effektiva, nyttiga och praktiska. Effektiva och nyttiga då såväl kalorimängd som näringssammansättning är noga avvägd och praktiska då de inte kräver mer av dig än några decilliter vatten, om ens det, och kan intas även då du är på språng. Ersätt hela måltider eller komplettera din kost i övrigt med proteinrika måltidsersättningar.

Vad är en vegansk måltidsersättare?

Precis som namnet antyder är en vegansk måltidsersättare en vegansk produkt avsedd för att ersätta en eller flera vanliga måltider. Syftet med att ersätta en eller flera måltider är i huvudsak viktminskning eller viktkontroll och detta under en begränsad tidsperiod. De kan till exempel användas som hjälpmedel för att kickstarka en diet eller upprätthålla önskad vikt och de kommer förpackade i olika former, allt från pulver, bars och soppor till färdiga drycker. Alla har de gemensamt att de ur kalori- och näringssynpunkt är anpassade för att ge dig bästa tänkbara förutsättningar att lyckas med dieten på ett säkert och effektivt sätt.
Sammanfattningsvis är veganska måltidsersättare både effektiva, nyttiga, praktiska och inte minst bra för dig som faktiskt äter en vegansk kost.

Vad innebär det att vara vegan?

Att vara vegan innebär att du avstår helt ifrån att konsumera animaliska produkter. Det har idag blivit en livsstil som för många innefattar att avstå såväl animaliska livsmedel som produkter tillverkade av exempelvis läder eller ull. Detta kallas för veganism.
Orsakerna till att man blir vegan är olika från person till person, men vanligt är att göra det av miljö-, hälso- och/eller etiska skäl. Vissa väljer att utesluta samtliga animaliska produk-ter, medans vissa endast väljer att till exempel utesluta just livsmedel.
Vad gäller kosttillskott finns det idag många alternativ för veganer, det finns till och med tillskott speciellt framtagna för att passa just veganer och deras behov. Det finns till exempel de tillskott som innehåller just de näringsämnen som är extra svåra att få i sig vid en växtbaserad kosthållning. Till exempel vitamin B12, kalcium och järn.

Hur hjälper en vegansk måltidsersättare vid viktnedgång?

Veganska måltidsersättare utgör ett mycket bekvämt sätt på vilket vi kan hålla koll på vårt dagliga intag, inte bara av kalorier i stort utan även de livsviktiga näringsämnena. De används av många för att uppnå särskilda viktmål och för att detta ska vara möjligt är, som nämnt tidigare, ett kaloriunderskott helt grundläggande. Att uppnå och upprätthålla detta kaloriunderskott är väsentligt lättare med hjälp av måltidsersättare.
Sedan får vi inte glömma bekvämlighetsaspekten vad gäller dieter och matlagning. Många skrotar dieten lika snabbt som tanken ens föddes då de inser att det krävs en hel del planering och matlagning, och att köpa med sig något “snabbt och lätt” lockar sällan så mycket som när vi är stressade. Veganska måltidsersättare är utan tvekan ett bättre alternativ i en stressad vardag än de flesta typer av snabbmat eller annat som vi kastar i oss on the go. Dessa snabblösningar innehåller ofta stora mängder socker, kolhydrater och artificiella ingredienser, samtidigt som mängden vitaminer och mineraler är allt annat än önskvärd.

Hur många måltider kan man ersätta med en vegansk måltidsersättare?

Du kan under en begränsad tidsperiod ersätta samtliga mål med en vegansk måltidsersättare om dessa då de innehåller alla de vitaminer och mineraler kroppen behöver för att fungera optimalt. På så sätt reducerar du markant det dagliga energiintaget samtidigt som du slipper oroa dig över att lida brist på några näringsämnen. Notera dock betoningen på begränsad tidsperiod. Att ersätta samtliga mål med pulver är ingen hållbar lösning utan snarare ett sätt att på riktigt komma igång med viktminskningen.
Alternativt kan du ersätta enstaka måltider på mer regelbunden basis, gärna med produkter som innehåller fullvärdigt protein. Till exempel kan du ersätta frukosten och/eller lunchen med en vegansk måltidsersättare och övriga måltider äta ”vanlig” hälsosam mat!

Kan man gå ner i vikt av en vegansk måltidsersättare?

När vi talar om måltidsersättningar i viktnedgångssammanhang delas de ofta in i två grupper: VLCD (Very Low Calorie Diet) och LCD (Low Calorie Diet). Dessa olika klassningar ger en fingervisning om produkternas innehåll och VLCD-klassade produkter som koncept består av en fullvärdig och noga sammansatt kost med ett dagligt kaloriintag på endast 500-800 kalorier. LCD-klassade produkter förser dig med samtliga nödvändiga näringsämnen och ger dig cirka 200-400 kalorier per måltid.
De utgör också ett mycket bekvämt sätt på vilket vi kan hålla koll på vårt dagliga intag, inte bara av kalorier i stort utan även makronutrienter och mikronutrienter. De används av många för att uppnå särskilda viktmål och för att detta ska vara möjligt är, som nämnt tidi-gare, ett kaloriunderskott helt grundläggande. Att uppnå och upprätthålla detta kaloriun-derskott är väsentligt lättare med hjälp av måltidsersättare vars näringsförteckning är mycket tydlig och detaljerad.
Sedan får vi inte glömma bekvämlighetsaspekten vad gäller dieter och matlagning. Många skrotar dieten lika snabbt som tanken ens föddes då de inser att det krävs en hel del planering och matlagning, och att köpa med sig något ”snabbt och lätt” lockar sällan så mycket som när vi är stressade. Måltidsersättare är utan tvekan ett bättre alternativ i en stressad vardag än de flesta typer av snabbmat eller annat som vi kastar i oss on the go. Dessa snabblösningar innehåller ofta stora mängder socker, kolhydrater och artificiella ingredienser, samtidigt som mängden vitaminer och mineraler är allt annat än önskvärd.